Pokorni Zoltán

További híreink

A természettudományok oktatását segítő labort alakított ki a Hegyvidéki Önkormányzat a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Budapest XII. Tankerületével partnerségben a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban. Az Öveges Laboratórium Európai Uniós pályázati támogatás segítségével több mint 280 millió forintból valósult meg.

Saját emlékeinek felidézésével kezdte köszöntőjét a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban kialakított Öveges Laboratórium átadásán Patkó Lajos, az intézmény igazgatója. Mint elmondta, iskolás korában délelőttönként az osztályok rendszeresen megnézték a televízióban Öveges József kísérleteit, amelyek érdekfeszítően, közérthető módon, mégis tudományos alapossággal mutatták be a természet csodáit.„Öveges professzor arra buzdította a diákokat, hogy bátran kísérletezzenek, hiszen így a gyakorlatban tapasztalhatják meg a fizika és a kémia szépségeit” – sorolta fiatalkori tapasztalatait a Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium igazgatója hozzátéve, hogy akkoriban az iskolák jelentős részében nem voltak meg a kísérletekhez szükséges tárgyi feltételek. Ezt ismerte fel az Arany Iskola, ahol a nyolcvanas évek közepén bevezették a természettudományos fakultációkat. Bár a kezdeményezés elnyerte a diákok tetszését, a természettudományok népszerűségének csökkenésével idővel lanyhult az érdeklődés. Az újabb lökést a 2009-ben elindított kiemelt gimnáziumi reálosztály, valamint a Magyar Innovációs Szövetség, a Magyar Tudományos Akadémia és vállalkozások segítségével kialakított kémiai, biológiai és fizikai szaktanterem átadása jelentette.

 

Ezt a folyamatot teszi teljessé az Öveges Laboratórium, amely az Arany mellett további tizenkét partneriskola diákjai számára biztosít gyakorlati oktatást. Végezetül Patkó Lajos köszönetet mondott az önkormányzatnak és az intézményfenntartónak, mint hangsúlyozta, nélkülük a fejlesztés nem valósulhatott volna meg.„Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra” – idézte Öveges Józsefet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (KLIK) irányító Marekné Dr. Pintér Aranka, aki szerint mindez hatványozottan igaz a természettudományokra. Ezért fontos az Öveges Laboratórium és az ehhez hasonló további 47 program, amiket a KLIK részben az önkormányzatokkal közösen indított bebizonyítva, hogy az új oktatási rendszert jellemző kettős gondolkodás sikerre vihető. Marekné Dr. Pintér Aranka ezen felül kiemelte a laboratóriumhoz kapcsolódó hálózatos oktatás fontosságát, valamint azt is, hogy a fejlesztés az élménygazdag tanulást szolgálja miközben a folyamatos tapasztalatcserének köszönhetően hozzájárul a pedagógusok szakmai fejlődéséhez.A Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium sokáig elsősorban gyönyörű fekvésével tűnt ki az iskolák közül, azonban Patkó Lajos igazgatói kinevezésével az eredetileg a Notre Dame de Sion rendhez tartozó, később Oleg Kosevoj nevét viselő intézmény képes volt arculatot váltani – emlékeztetett Pokorni Zoltán, rámutatva, hogy Patkó Lajos igazgató észrevette: az erős hegyvidéki humán gimnáziumok mellett az Arany Iskolának a reáltárgyakra érdemes támaszkodnia.

 

Ehhez járul hozzá a közel 300 millió forintból megvalósuló Öveges Laboratórium. Ezzel ugyanis még tovább erősíthető a természettudományos képzés, amely nemrégiben komoly válságot élt át. Volt olyan év, amikor kémia és fizika tanárnak összesen hatan jelentkeztek. Ma már a visszahozott osztott képzésnek hála, ez a szám 40-50, azonban mindig messze elmaradunk más nyugati országoktól, többek között Finnországtól, ahol nyolcszoros a túljelentkezés a természettudományos tanári szakokra.Ahhoz, hogy még jobban álljunk ezen a téren, Pokorni Zoltán véleménye szerint a természettudományokból érdemes lenne, több gyakorlati példát felmutatva tanítani, mert jelenleg a pedagógia a „sokat markol és keveset fog”- elvet követi, ami viszont baj. A kulcsszavak a kísérletezés és a szemléltetés, ezek pedig maradéktalanul megvalósulnak az Öveges Programban. Fontos, hogy közelebb hozzuk a teremészettudományokat a diákokhoz, hogy olyan egyszerűnek tűnő kérdésekre is választ kaphassanak, hogy miért ragad a ragasztó – hívta fel a figyelmet Pokorni Zoltán, aki reményét fejezte ki, hogy az Öveges Laboratóriumban valódi élményekkel gazdagodnak a diákok. Kedvcsinálóként a polgármester maga is részt vett Hegyi László kémiatanár kísérletében. Feladata az volt, hogy egy denaturált szesszel bekent lombik segítségével a robbanómotorok működését szemléltesse. A bemutató sikeres volt, a lezárt üveg kinyitását követően a lombik nyakához tartott égő pálcika berobbantotta a keletkezett gázokat. A bemutató órán a diákok ezután számos izgalmas kísérlettel avatták fel a korszerű laboratóriumot.



Nyomtatás